Juridik

Juridisk rådgivning

Som medlem i Sweboat har du tillgång till juridisk support från kansliet inom bland annat arbetsmiljö, konsumentjuridik och tvister som hamnat hos Allmänna Reklamationsnämnden. De flesta ärenden har vi tillräckligt med erfarenhet för att hjälpa er med men i mer komplexa fall då det behövs ytterligare rådgivning har vi ett samarbete med Halldin Advokater.

Kontakta Thomas Greberg på tg@sweboat.se, 08-449 55 93.

Konsumentjuridik

Den nya konsumentköplagen

Allmänna Leveransvillkor

Dessa villkor är avsedda att användas vid handel mellan företag i båtbranschen. Ändamålet med avtalet är att främja en affärsmässighet i branschen, en lämplig riskfördelning parterna emellan och att erhålla nöjda slutkunder.
Ladda ner villkoren på länken här Allmänna Leveransvillkor 2011.

Avtalstext är sällan lätt att läsa och förstå så för att underlätta har vi tagit fram skriften ”Branschråd för Sweboats Allmänna Leveransvillkor” som förklarar och motiverar villkorstextens formuleringar. Ladda ner branschråden på länken här Branschråd Allmänna Leveransvillkor.



Distanshandelslagen

Denna lag (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) gäller för avtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument, om avtalet ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans (distansavtal).

Eller om avtalet ingås vid ett hembesök eller under en av näringsidkaren organiserad utflykt till en plats utanför dennes fasta försäljningsställe (hemförsäljningsavtal).
Lagen gäller också för marknadsföring som syftar till sådana avtal som anges i första stycket.

Läs mer genom att klicka här

Mall och råd om distanshandel finns under rubriken "Avtal, Blanketter, Trycksaker, Rapportering".



Konsumenttjänstavtal

Sweboats konsumenttjänstavtal använder du när du ska göra arbeten åt en kund. Avtalen finns under Huvudrubriken "Avtal, Blanketter, Trycksaker, Rapportering" uppdelade på vad för typ av tjänst som ska utföras.



Köplagen

Köplagen gäller när ett företag säljer varor eller tjänster till ett annat företag.

Köplagen är inte tvingande. Det innebär att köpare och säljare kan komma överens om andra villkor än de som står i lagen.

Mallar och råd om Köplagen finns under rubriken "Avtal, blanketter, Trycksaker, Rapportering".

Läs mer om Köplagen genom att klicka här



Penningtvätt

Nedans finns en fil med riktlinjer för återförsäljare som samarbetar med banker och finansbolag framtagna av Svenska Bankföreningen och Finansbolagens Förening:

Marie Wallin, jurist berättar om näringspenningtvätt.

Tips för ärenden i ARN

Vad bör du tänka på när du får en begäran om svar från ARN?:

Kontakta kansliet så skickar vi information samt ger tips.

 

GDPR

GDPR-mallar

Här samlas all information om den nya Dataskyddsförordningen GDPR.

Ifyllnadsbara GDPR-mallar:

  • Samtycke till behandling av personuppgifter - Används när du vill använda personuppgifter för olika ändamål.

  • Registerförteckning - Används som checklista för att se att du uppfyller GDPR-lagen, till exempel när det gäller ett kundregister.

  • PuB-avtal - Använd detta när en tredje part behandlar din data innehållande personuppgifter.

  • Instruktioner till PuB-avtal - Ska följa med som bilaga till PuB-avtalet efter dina ändringar.

  • Behöver du hjälp med att göra en integritetspolicy så kontakta Thomas Greberg enligt uppgifter nedan.


Nedan finns presentationen från de föreläsningar som hållts i Stockholm (29.1.2018) respkektive Göteborg (7.2.2018):

 

FÖRELÄSNINGAR

 

Information om konkurrensregler

Man ska inte dela kommersiellt känslig information med konkurrenter – exempelvis information avseende priser, avdrag, rabatter, kredit- eller leveransvillkor, kostnader, vinstmarginaler, produktionsvolymer, kapacitet, försäljning, marknadsandelar, anbuds- och upphandlingsdata, design, produktion och distribuerings/marknadsföringsplaner. 

Man ska inte arbeta med en konkurrent för att exkludera konkurrent från marknaden. 

Vid mottagande av denna typ av information från en konkurrent var tydlig med att besvara detta och informera om att bolaget inte vill ta del av denna information. Kontakta därefter jurist och lämna aldrig vidare informationen till någon obehörig varken internt eller externt dvs cirkulera aldrig sådan information ens internt. DU FÅR ALDRIG AGERA på sådan information.

Branschorganisationer

-       Vanligt forum för konkurrenter som innebär hög risk

-       Övervakas noggrant av konkurrensmyndigheter

-       Alltid förbjudet att dela känslig information om individuella företag

Formella utbyten av information mellan medlemmar av en branschorganisation är sannolikt förbjudet om det möjliggör för de delaktiga att identifiera företagens priser, marknadspåverkande information, försäljning till enskilda kunder eller produktionskapacitet. 

Informations- och statistiksamarbeten beror på en rad faktorer t.ex. hur aktuella uppgifterna är, på vilken detaljnivå andra medlemmar får tillgång till varandras uppgifter, om det är få eller många konkurrenter på marknaden, hur anonym informationen är. 

Om branschföreningen erbjuder medlemmarna kalkylstöd beror tillåtligheten av det på en rad faktorer. Det är viktigt att de inte innehåller föreslagna påslag eller priser etc.

Standardiseringsavtal bero också på flera faktorer, såsom t.ex. om avtalet begränsar produktion eller teknisk utveckling och är tvingande. 

Maktförskjutning, vilket väcker frågor om rättssäkerhet och proportionalitet

För företag, branschorganisationer och förbund handlar det om regelefterlevnad; kraven ökar.

Företag, branschorganisationer och förbund kan behöva se över sina styrdokument så att man inte misstar sig i fråga om sina skyldigheter och rättigheter – det kan gälla tex

-       Konkurrenspolicys, riktlinjer och 

-       Gryningsrädsmanualer

Exempel på aktiviteter inom branschorganisationer som normalt inte kommer att förbjudas:

  • Utbildning

  • Säkerhetsfrågor

  • Sedvanliga arbetsgivarfrågor

  • Generell lobbyverksamhet

  • Utgivning av branschtidskrifter

  • Diskussioner och rådgivning i rättsfrågor

Branschmöten

Samma som vi redan sagt om konkurrenter:

Närvara som företag endast på möten som anordnas av officiellt erkända organisationer

Kontrollera mötets dagordning innan du deltar i ett möte, Om du är osäker på om vissa ärenden på dagordningen kan komma att leda till en diskussion om konkurrensrättsligt känsliga frågor ska du helst konsultera jurist. Vid tvivel, eller om mötet inte har en formell dagordning, närvara inte eller be juristen närvara vid mötet.

Om du närvarar vid ett möte och diskussionerna rör konkurrenskänsligt känsliga ämnen, be ordföranden att avsluta diskussionen och be om att få den begäran noterad i minnesanteckningarna (protokollet). Om nödvändigt, lämna mötet och be att få det noterat att du lämnar mötet.

Konkurrensverket har rätt att utfärda strukturella ålägganden (åläggande om avyttring mm av verksamheter, varumärken etc.)

Företag som själva eller genom en branschorganisation bryter mot konkurrensreglerna eller ett åläggande eller åtagande om att upphöra med en överträdelse, kan Konkurrensverket påföra konkurrensskadeavgift. Möjlighet att tom i vissa lägen hålla medlemsföretag ansvariga för en branschorganisations överträdelser av konkurrensreglerna. 

Andrahandsgrunden för eftergift (för den som i väsentlig mån underlättat utredningen) är slopad (prop s 136 f)

Branschorganisationer och förbund kan inte längre ansöka om eftergift. 

 

Samarbeten inom Branschorganisationer

Här hittar ni en rapport från Konkurrensverket på en enkätunersökning kring samarbeten inom Branschorganisationer samt de rättsliga riktlinjer som finns kring detta.

Samarbeten inom branschorganisationer

 

Checklista

Före mötet 

Insistera på skriftlig agenda. Gå igenom agendan och deltagarlistan före mötet

Under mötet

Se till att den godkända agendan följs och att protokoll förs under mötet. Kom ihåg att konkurrensreglerna alltid gäller (t.ex. under fika, AW eller liknande).

Om känsliga diskussioner uppstår. Ta tydlig ställning och se till att invändningarna antecknas. Om diskussionen fortsätter, lämna mötet och se till att även detta antecknas – tystnad är inget försvar

Efter mötet 

Gå igenom mötesprotokollet och korrigera eventuella felaktigheter. Spara en kopia av protokollet och deltagarlistan. Rapportera eventuella incidenter. 

Insamling av marknadsdata

Det är tillåtet att samla in marknadsdata

MEN bara från tillåtna källor

Kunder och leverantörer

-       Be inte om information från en kund eller leverantör om en specifik konkurrents försäljning eller inköp. Ta inte heller emot sådan information

-       Håll dig till generell information om ”bästa erbjudandet att slå” i förhandlingar

-       Använd inte kunder eller leverantörer som en kanal för informationsutbyte med konkurrenter

-       Agera inte själv som en sådan kanal för kunder eller leverantörer

 

Hänvisa alltid till den tillåtna källan när du delar marknadsdata internt. 

 

Skala med tillåtna vs otillåtna källor

GRÖN Offentliga källor

GRÖN Koncerninterna företag

ORANGE Kunder och konkurrenter

ORANGE Andra tredje parter tex branschorganisationer, marknadsanalytiker 

RÖD Konkurrenter