Branschråd för Sweboats Allmänna Leveransvillkor

Syfte och mål

Syftet med omarbetningen av de Allmänna Leveransvillkoren är att göra dem lättare att förstå och enklare att tillämpa. Förhoppningen är att få till en bredare användning av villkoren för att verka för en seriös bransch med reglerade avtal.

Båtbranschen i Sverige är en bransch med få avtal och regleringar. Naturligtvis är både leveran- törer/säljare och återförsäljare/köpare intresserade av att handeln parterna emellan ska fungera så smidigt som möjligt och löser därför oftast problem som eventuellt uppstår på ett för bägge parter tillfredställande sätt. Likväl uppstår problem som kan få stora konsekvenser på grund av luckor i överenskommelser och bristande administrativa rutiner. Nästan undantagslöst inträffar dessa problem under högsäsong och nästan alltid blir slutkonsumenten lidande. Varumärken drabbas och tilltron till branschen i helhet försämras.

Vad som ska regleras har varit ledstjärnan med syfte att skapa en branschpraxis med tydliga handelsregler och en branschstandard som sannolikt kommer att leda till tydligare och lönsam- mare handel och ökad professionalism.
Till avtalet har vi sammanställt dessa “branschråd” som på ett enklare sätt ska förklara och för- tydliga texten.

Inledning

Detta är inte en del av Sweboats allmänna leveransvillkor utan syftet är att förklara tankarna och meningen bakom villkorstexten. Texten har tagits fram av en referensgrupp inom Sweboat bestående av representanter från leverantörer, detaljister och servicevarv. Det juridiska innehål- let är utformat av Wedsbergs Advokatbyrå i Täby.
Syftet är att reglera handel mellan företag i båtbranschen inom Sverige utifrån svensk lag, men är inte användbar med utländska parter. Formuleringar kan skilja sig från KL eller KKL i syfte att reglera branschspecifika frågor, utan att för den skull strida mot dessa lagar. Avtalet omfattar endast handel med varor, inte tjänster. Det underlättar att ha villkorstexten bredvid när du läser råden.

Att ta fram en juridiskt korrekt villkorstext är omfattande och besvärligt. De olika styckena och paragraferna hänger ihop, vilket gör att även små förändringar av texten i något stycke kan påverka betydelsen av annat. Sweboat avråder starkt från förändringar i villkorstexten utan att rådfråga juridisk expertis. Vissa stycken kan regleras mer detaljerat om parterna behöver det. I slutet ges ett exempel på hur ett avtal enligt dessa leveransvillkor kan utformas.

Lagrum

Handeln med varor inom Sverige styrs av många olika lagar och regler. Mellan företag gäller främst Köplagen -KL, och mellan företag och konsument Konsumentköplagen -KKL. Skillnaden mellan de två lagarna är främst att KL i många avsnitt är avtalbara medan KKL är tvingande utom det som reglerar betalningsvillkor och avlämnandet av varan.

Ledstjärnan i de Allmänna Leveransvillkoren är att handeln i båtbranschen har konsumenten som slutkund och att säsongen är begränsad. Näringsidkaren som säljer varan har enligt KKL ett omfattande ansvar vid en försening eller en reklamation.

Stor vikt har lagts på att reglera parternas ansvar när fel eller förseningar uppstått. Principen är att den i handelskedjan som orsakat fel eller försening skall stå risken eller kostnaden för åt- gärden. Ingen part ska kunna göra handelsvinst på grund av fel eller förseningar men få rimliga

Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat

kostnader ersatta.

Kommentarer kring Allmänna Leveransvillkor 2011

1. Risk

Begreppet risk används ofta i juridiska sammanhang. Det innebär oftast i praktiken vem som bär kostnaden om en vara skulle försvinna, gå sönder eller på annat sätt inte vara användbar eller säljbar.

2. Syfte

Villkorstexten är utformad för handel mellan företag i Sverige för att kunna användas i båtbran- schen i syfte att verka som ett styrdokument för en sund och rättvis handel. Allt är inte i detalj reglerat men texten talar om var KL träder in.

3. Definitioner

Här beskrivs den juridiska betydelsen av använda begrepp.

4. Tillämplighet och begränsningar.

Här beskrivs när villkorstexten ska användas och hur den kan förändras. Sweboat avråder från förändringar i texten utan att rådfråga sakkunnig expertis.

Ett exempel på ett avtal i enlighet med Sweboats Allmänna Leveransvillkor 2011 finns längst bak i dessa branschråd. Genom ett sådant formulerat avtal behöver man inte kopiera hela vill- korstexten eftersom det i avtalet hänvisas till denna branschstandardtext.

5. Avtals ingående

Avtalet träder i kraft först då parterna agerar för handeln genom att antingen acceptera en läm- nad offert eller en mottagen order. Det går även att anse att ett avtal ingåtts på annat sätt, t.ex. att Köparen i vanlig ordning ringt upp säljaren och bett honom skicka varor eller genom att man på något annat sätt kommit överens om ett köp.

6. Försäljningsvillkor

6.1 Betalningsvillkor

Parterna ska skriftligt ange priser och betalningsvillkor. Vid hänvisning till prislista eller katalog ska tydligt framgå vilken som tillämpas vid köpet. Sweboat råder Säljaren att datera prislistor så att det lätt går att ange vilken prislista som ska gälla.

Det är också lämpligt att på samma sätt som visas i avtalsexemplet längst bak i dessa branschråd ange vilka betalningsvillkor som ska gälla mellan parterna.

6.2 Prisinformation

Offerter och/eller orderbekräftelser tar inte alltid upp samtliga kostnader. Det är viktigt att Köpa- ren får reda på vilka kostnader som tillkommer utöver listpris vid prissättning då ett pris lämnas till konsument.

Kostnader för frakt och fraktemballage regleras i fjärde punkten i detta avsnitt.

6.3 Ändringar i prislista

Sweboat avråder för prisändringar under högsäsong då arbetsbelastningen är hög och då det är lätt att missa prisändringar som påverkar vinstmarginalerna.
För att ge Köparen möjlighet att ta hinna förbereda prisändringar som påverkar priset mot kund anger villkoren att prisändringar måste aviseras 14 dagar innan de träder i kraft.

Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat

Vid avrop under denna 14 dagars period gäller det tidigare angivna priset.
Eftersom båtbranschen har många produkter som köps in av tillverkare utanför Sverige ger Sweboats Allmänna Leveransvillkor, till skillnad från KL, möjlighet till prisregleringar till följd av myndigheters åtgärder, force majureliknande förhållanden eller onormala prisförändringar av material som ingår i produkten. Vill parterna använda denna möjlighet måste det regleras skrift- ligt i avtalet.

Ett exempel skulle kunna vara att EU-myndigheter oväntat inför strafftullar på vissa råvaror, vilket tidigare skett på t.ex. trä eller plastråvaror. Om denna typ av förändringar sker utan att Säljaren på något sätt kan påverka detta, anser Sweboat att det ska finnas möjlighet att ändra priset, dock med kravet om 14 dagars avisering. I gengäld ger villkoren Köparen rätt att bryta avtalet om prisändringen är så stor att möjligheterna till vidareförsäljning avsevärt försämras .

Om handel sker med varor där prisändringar påverkas p.g.a. valutor, ska detta regleras i avtalet. Sweboat anser att det är skäligt att priser i prislistor från Säljare till Köpare anges i Euro, US- dollar eller annan tillämplig valuta som bägge parter accepterar.

6.4 Leverans- och transportklausuler

Transportrisken är sällan reglerad i branschen. Ofta anges ”fritt vårt lager”, “ex works”, vilket betyder att säljaren inte ansvarar för gods som lämnat lager och speditören övertagit transport- risken. Speditörsförsäkringen är ofta utformad med ett försäkringsvärde per kg. Dessa belopp täcker sällan värdet av varor som skickas inom branschen. Sweboat råder medlemsföretag att teckna egen försäkring mot transportskador och försvunnet gods.

I Sweboats allmänna leveransvillkor regleras transporter med hänvisning till ICOTERMS vilket är en internationell överenskommelse som reglerar omständigheterna och ansvarsfördelningen kring transporter.

Punkten reglerar även kostnaden för transportemballage. Som tidigare nämndes kan kostnader för transport- och transportemballage lyftas ur offert- och orderhantering då detta sällan kan anges i förväg. Till transportemballage räknas material som behövs för att skydda godset, t.ex. pallkragar, krympplast, mm. Detta är inte förpackningar som används vid försäljningen av varan.

6.5 Leveranstid

Då Köparen beställer varan bör säljaren ange beräknad leveranstid eller leveransdatum. I annat fall ska godset skickas inom skälig tid. I de fall en vara ska säljas vidare till en namngiven kon- sument eller är en del som ingår i ett arbete som utförs till en namngiven konsument bör Köpa- ren meddela Säljaren detta.

7. Påföljder vid Köparens avtalsbrott

Om Köparen inte betalar sina fakturor i tid eller inte medverkar i köpet, (t ex ej tar emot godset, lämnar korrekt leveransadress mm) kan Säljaren kräva betalning, hålla inne leverans eller häva köpet. Säljaren har även rätt till skadestånd för kostnader orsakade av Köparen.

De juridiska termerna hävning och skadestånd kan här behöva lite mer ingående förklaring. Hävning betyder att parten önskar upplösa hela avtalet kring köpet, det är inte någon form av ”öppet köp” då varan lämnas tillbaka mot att pengarna betalas tillbaka.
Hävning är en allvarlig åtgärd och det kan behövas hjälp av juridisk expertis då hävning ofta om- fattar rätt till skadestånd eller andra åtgärder.

Begreppet skadestånd betyder kostnadsersättning, dvs. ersättning för direkta utlägg eller andra kostnader parten haft pga. den andres agerande. Utlägg/kostnader ska kunna styrkas.

Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat

Säljarens har rätt att vägra leverans om inte förfallna fakturor betalats och Köparen inte haft gil- tigt skäl att inte betala dessa. Giltigt skäl kan t ex vara att varor inte levererats eller att fakturan varit felaktig.

Sweboat anser att såväl leverans som betalning i tid är grundvillkor för sund handel i båtbran- schen. En situation där Köparen har förfallna fakturor till säljaren under lång tid är olyckligt och upphäver på många sätt spelreglerna på marknaden.

8. Stoppningsrätt

Säljaren får stoppa leveransen av varor om det finns skäl att anta att Köparen inte tänker eller har möjlighet att betala enligt betalningsvillkoren. Om Säljaren utnyttjar stoppningsrätten ska Köparen genast meddelas. Köparen har då, i sin tur tre bankdagar på sig att betala eller ställa godtagbar säkerhet. Om så inte sker har Säljaren möjlighet att direkt sälja varan vidare till an- nan Köpare.

I detta skiljer sig Sweboats Allmänna Leveransvillkor från KL som i lagtexten inte begränsar ti- den att ställa säkerhet. Även Säljarens möjlighet att sälja varan till annan köpare skiljer sig från lagtexten. Skälet är att det är olyckligt att säljarens möjlighet att sälja varan begränsas under branschens korta försäljningssäsong för att Köparen inte kan betala.

Utnyttjas stoppningsrätten har varken Säljare eller Köpare rätt till någon form av skadestånd, utan det anses råda en rättvis fördelning av riskerna mellan parterna genom att Säljaren inom kort tid får möjlighet att sälja varan till annan kund och att Köparen inte får ytterligare fakturor att betala.

9. Avisering om försening

Branschens försäljningssäsong är kort och kundtrycket är under denna tid stort. Att kunna le- verera i tid bör vara varje företags högsta ambition. Ibland är det inte möjligt och här visar leve- ransvillkoren på vikten av att avisera förseningar till Köparen så snart de är kända.
Köparen har konsumenten som kund och förseningar till denne regleras ingående genom KKL. En konsument som inte får information om försening har möjlighet att handla sin vara någon annanstans, vilket gör att Köparen genom försenad leverans kan hamna i ett läge där varan är osäljbar när den kommer till butiken.

Köpares och Säljares rättigheter och skyldigheter vid sen leverans regleras i punkten 10.

10. Leveransförsening

Punkt 10.1 reglerar vad som gäller då varor levereras för sent utan att det aviserats enligt punk- ten 9.
Är varan försenad och det inte beror på Köparen har denne rätt att;
• Kräva leverans

• Kräva skadestånd för de kostnader denne haft. T ex. ersättningsköp från en annan, dyrare leverantör för att kunna leverera till konsument i tid.

• Hålla inne betalning tills leverans har skett.
Då bara delar av leveransen är försenad används punkt 16, “Partiellt avtalsbrott”.

Sweboats allmänna leveransvillkor skiljer sig från KL då villkoren även reglerar det fall då en vara beställs till en namngiven konsument. Om Köparen inte kan leverera till konsumenten i tid ger KKL konsumenten stora rättigheter till såväl hävning som skadestånd.
Vid vara beställd till namngiven konsument skall Säljaren meddelas enligt punkt 9. Om Köparen genom KKL tvingas reglera en leveransförsening mot konsumenten ska Säljaren ersätta Kö-

Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat

paren för de kostnader denne haft. Skadeståndet omfattar inte Köparens handelsvinst, endast direkta kostnader. Se punkt 6.5

Punkt 10.2 Om konsumenten har rätt att häva sitt köp pga försening och denna försening be- ror på Säljaren har Köparen rätt att i sin tur häva köpet mot Säljaren. Om Köparen drabbas av kostnader för att Säljaren inte kan leverera i tid har Köparen rätt att kräva ersättning för dessa, förutsatt att Köparen meddelat Säljaren att varan är beställd till en namngiven konsument.

Om Köparen inte har möjlighet att delge Säljaren denna typ av information, pga att Säljarens or- dersystem t ex inte stödjer fritextinformation, råder Sweboat parterna till att reglera denna punkt skriftligt.

11. Krav på säkerhet

I ett sunt avtal har bägge parter har rätt att kräva att den andre ställer säkerhet för sina åtagan- den. Om en part inte ställer säkerhet har motparten sätt att vägra leverans eller andra åtagan- den i enlighet med vad som anges i KL.

12. Mottagande- och leveranskontroll

I denna punkt regleras parternas åtaganden vid leverans av gods.

Det anges att följesedel ska komma Köparen tillhanda då godset anländer. I vissa fall går delar från säljarens olika leverantörer direkt till Köparen och det är då inte möjligt med en komplett följesedel kopplad till en order. Punkten anger även vilken information följesedeln ska innehålla. Särskilt viktig är information om restnoterade artiklar då detta kan påverka försäljningen av varor till en namngiven konsument. Köparen ska kontrollera följesedeln mot leveransen.

Enligt leveransvillkoren övergår risken till Köparen då godset lämnar säljaren och skador på emballaget ska anmälas till transportören omgående. Det är svårt att få speditionsföretag att ta emot efteranmälningar på emballageskador eller skadat gods. Omfattas godset av Köparens transportförsäkring ska även skadeanmälan göras till försäkringsbolaget.

13. Ansvarstid och reklamationer

Ett problem i båtbranschen är när Säljaren levererar varor där fel upptäcks först i konsumentle- det och konsumenten vill att Säljaren ska avhjälpa detta fel.

Arbetsgruppen som tagit fram villkorstexten har varit överens om att utöka Säljarens ansvar för ursprungliga fel att gälla i 42 månader istället för KL’s 24 månader, från det att Köparen tagit emot varan. Detta gäller under förutsättning att varan reklameras på det sätt texten anger.
Det är skäligt att Köparen ska kunna ha varan i lager i 6 månader innan den säljs till konsument och att Säljaren får ett ansvar för ursprungliga fel under hela den treåriga reklamationstiden i KKL.

Köparen förlorar helt sin reklamationsrätt mot Säljaren efter 42 månader och äger då risken för fel i varan mot konsument. Skälet till formuleringen är att en Säljare inte ska stå ansvar för att Köparen har låg lageromsättning eller för stora lager för att kunna sälja varan i rimlig tid efter mottagandet. Genom att använda dessa leveransvillkor får Köparen ett utökat skydd i förhål- lande till KL som strikt ger 24 månaders reklamationsrätt mot Säljaren.

Villkorstexten begränsar reklamationsrätten i några avseenden:

  • Där varan levereras helt eller delvis i omonterat skick ansvarar inte Säljaren för fel som beror

    på felaktigt montage eller annat arbete som Köparen gjort innan vidareförsäljning.

  • Då fel i varan framkommer efter att varan sålts vidare till konsument har Köparen ansvar för

    avhjälpande i enlighet med KKL. Har felet sitt ursprung hos Säljaren kan avhjälpande ske i Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat

samråd mellan Köparen och Säljaren enligt villkor i villkorstexten.
Grundtanken i detta avsnitt är att den som orsakat felet också ska stå kostnaderna för avhjäl- pandet samt att avhjälpandet av felet ska ske mot konsumenten på ett smidigt sätt. Det bör poängteras att det är Köparen som ska administrera reklamationen och sköta kontakten med konsumenten om inte parterna kommer överens om något annat. Sweboat avråder Säljaren att i normala fall ha direktkontakt med konsumenten då det kan komma att innebära att Säljaren, juridiskt tar över hela reklamationsansvaret från Köparen mot konsumenten.

15. Rätt att hålla inne betalningen

Om varan är felaktig eller försenad har Köparen i enlighet med KL rätt att hålla inne betalningen till den del som förseningen eller felet omfattar.

16. Partiellt avtalsbrott

Är endast en del av leveransen felaktig eller försenad får Köparen enligt detta avtal häva hela köpet endast om den försenade delen är en väsentlig del av köpet i sin helhet och att Säljaren borde förstått detta från början

Denna paragraf baseras på branschens korta säsong. Att kunna leverera till konsument är av största betydelse och det är rimligt att Köparen inte ska vara bunden av att köpa från en Säljare som inte kan leverera i tid eller med tillräcklig hög kvalitet, utan Köparen ska, om så är fallet, snabbt kunna vända sig till en annan leverantör.

17. Returer

Detta är ett avsnitt som Sweboat rekommenderar parterna att reglera särskilt utförligt skriftligen, då en omfattande returhantering under säsong är opraktiskt och kostsamt. Det är inte heller me- ningen att Köparen ska kunna köpa på sig stora lager i avsikt att kunna returnera det som inte sålts då säsongen är över.

Sista stycket anger att Säljaren inte är tvingad att ta emot returer om inte de föregående villko- ren uppfyllts.

18. Ansvar för produktinformation

Enligt KKL ansvarar Köparen inför konsumenten för all information lämnad i samband med för- säljningen av varan. Detta gäller all form av information.

Sweboat anser att det är mer eller mindre omöjligt för en återförsäljare att i detalj korrekturläsa all information som leverantörerna lämnar för varorna. Det har under de senaste åren förekom- mit några kostsamma händelser i båtbranschen där kunder hävt stora köp pga felaktiga uppgif- ter i broschyrer eller på Internet i samband med marknadsföringen.

Eftersom det i många fall är Säljaren som tillhandahåller material till Köparen är det också rimligt att Säljaren står för de kostnader som Köparen drabbas av mot konsument pga felaktig information.

Säljaren ansvarar även för att lämnad information uppfyller lagar och regler.

19. Tillverkargaranti

Om en vara omfattas av och marknadsförs med en tillverkargaranti reglerar villkorstexten start- punkten för garantitiden till tidpunkten då konsumenten tar varan i besittning.

För att inte ansvaret ska vara obegränsat i tid kan Säljaren ange en längsta lagerhållningstid för att varan skall få marknadsföras och säljas med den ursprungliga tillverkargarantin. Eventuella garantiåtaganden mot konsument efter denna tid sker i så fall på Köparens egen risk. Sweboat rekommenderar att detta anges skriftligt i avtalet.

Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat

I villkor och handlingar som behandlar garantiåtagande och som bifogas varan ansvarar Sälja- ren för att de uppfyller gällande lagar och regler.

Om varan ska garantiregistreras ska Säljaren upplysa Köparen om hur detta sker. För att Säl- jaren ska kunna ta ansvar för garantiåtagandet ska Köparen göra garantiregistreringen enligt anvisningarna.

Säljaren ska också informera Köparen om ändringar görs i garantivillkoren och hålla dessa till- gängliga för konsumenten. Detta bör även gälla uppgraderingar av en redan levererad vara om uppgraderingen ändrar prestandan eller funktionen på varan.

Sista stycket reglerar den omständighet då Köparen gör någon form av garantiutfästelse till en konsument utan att Säljaren har del i detta. I detta fall ansvarar Köparen ensamt för åtagandet.

20. Befrielsegrunder

Denna punkt reglerar under vilka omständigheter Sweboats allmänna leveransvillkor inte gäller.

Punkten 20.5 är väl värd att notera då denna skiljer sig något från formuleringarna i KL. Stycket reglerar varor som utgått ur sortimentet hos Säljaren på grund av att Säljarens leve- rantör har gjort förändringar. Är så fallet och Säljaren inte kan erbjuda en likvärdig vara till ett likvärdigt pris, utan att priset förändrats på ett sätt så att förutsättningarna för vidareförsäljning påverkas betydligt till det sämre har Köparen rätt att avstå från att köpa denna vara, utan att häva avtalet i övrigt.

21. Tvist

Sweboat ger i dessa leveransvillkor olika alternativ för en tvistelösning. Sweboat råder parterna att reglera vilken tvistelösning som ska gälla redan vid avtalet. Dessa alternativ är ofta snabbare och billigare att gå än via en domstol. De är dessutom möjliga att sekretesskydda på ett annat sätt än en domstolsdom.

Möjligheten att ändå använda domstol för avgörande finns, men styrs av vilket ekonomiskt värde tvisten utgör. Sweboat anser att tvister kring ett lägre belopp än 100 prisbasbelopp kan avgöras i domstol.
Tvistebelopp större än detta medför ofta orimligt höga domstolskostnader för parterna och bör därför avgöras enligt principen om skiljedom.

Kommentarer

Efter villkorstexten finns ett antal kommentarer som ska fungera som vägledning vid tolkandet av villkorstexten vid en ev. tvist eller andra frågeställningar.

Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat

Exempelavtal

Här är ett exempel på hur ett avtal som följder Sweboats allmänna leveransvillkor skulle kunna utformas.

AVTAL MELLAN FÖRETAGET AB OCH BUTIKEN AB

Syfte:

Detta avtal avser handel av båttillbehör mellan Företaget AB, Säljaren (org. nr: 123456–7890) och Butiken AB, Köparen (org. nr: 987456-3210) och är upprättat i två likalydande exemplar varav par- terna har ett exemplar var.

Avtal:

Parterna är överens om att Sweboats allmänna leveransvillkor 2011 ska gälla i handeln mellan företa- gen med följande tillägg och regleringar.

6. Försäljningsvillkor

1) Betalningsvillkor: 30 dagar.
2) Prisinformation: Prislista 2011-07-04. Alla priser anges i svenska kronor ex. moms. 5) Leverans ska ske inom 5 arbetsdagar efter beställning.

17. Returer

1) Villkorstexten utgår och ersätts med: Säljaren tar emot returer mot en returavgift på 25 % av fakturerat belopp för varan ex moms.

5) Villkorstexten utgår och ersätts med: Returrätt gäller inte varor under beteckningen Kampanjvaror.

19. Tillverkargaranti

4) Köparen ska garantiregistera alla varor under kategorin Navigationselektronik på Säljarens webbplats www.garantiregistering/båttillbehör.se. Användarnamn: Tillb-123 Login:feNDer.

21. Tvist

Parterna är överens om att använda alternativ 1 med skiljeperson utsedd av Sweboat för att avgöra tvist.

Staden 2011-

Underskrifter

Branschråd Allmänna Leveransvillkor 2011, Sweboat