Branschfakta.

FAKTA OM BÅTLIVET

Sverige - ett stort "båtland"

“En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong.”

Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av de största folkrörelserna. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har, med några av världens största skärgårdar och med många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv.

En levande skärgård som genom allemansrätten och strandskyddet är öppen och tillgänglig för alla, ger utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. Fritt handredskapsfiske längs våra kuster och i de stora sjöarna ger ett ytterligare värde.

Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av de största folkrörelserna. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong.
Sverige har en stark båtindustri som ger exportinkomster och arbetstillfällen inte minst i glesbygder. Det finns ett starkt växande intresse från båtägare i våra grannländer att förlägga semestrar till svenska vatten och hamnar vilket också är en viktig och ökande intäktskälla.

Med detta som bakgrund är det inte svårt att förstå att båtlivet betyder väldigt mycket för många svenska regioner, företag och utövare och att Sverige med rätta kan kallas ett stort båtland.

BRA GEOGRAFI FÖR BÅTLIV
Sverige har från Haparanda i norr till Svinesund i väster en kust på 2 700 km. Räknar man alla vikar, uddar och öar blir strandremsan 8 000 km. Det motsvarar en femtedels varv runt jorden. Sverige har några av världens största skärgårdar med sammanlagt över 60 000 öar. Enbart Stockholms skärgård har 30 000 öar. I landet finns 95 000 farbara sjöar och 1 000 km kanaler. Över 8,5 procent av landets yta täcks av sjöar och vattendrag.

BÅTSVERIGE I VÄRLDEN
Sverige är ett av världens mest fritidsbåttäta länder. Antalet vuxna personer per fritidsbåt är cirka tretton i vårt land. Endast våra nordiska grannar Norge och Finland uppvisar en liknande båttäthet, 7,7 respektive 8 personer/fritidsbåt. Som jämförelse går det 25 personer/fritidsbåt i USA, 33 i Holland, 124 i Frankrike, 236 i Spanien.*
*Källa; ICOMIA

NYHET - UPPDATERING AUG 2022

Båtbranschen står stark

- trots orolig omvärld

Varje år skickar Sweboat ut en enkät till sina medlemmar och numera även företag som ställer ut på deras mässor som de kan välja att svara på anonymt. I den tar man tempen på båtbranschen och får en grov uppskattning på hur försäljningen av nya och begagnade båtar och marina tillbehör och tjänster har gått den gångna säsongen.

De senaste två åren har varit exceptionella, det har sålts båtar som aldrig förr under pandemin. I år kan man se en normalisering av de rekordnivåer som man uppnådde 2020 och 2021 - framförallt under sommaren.

Intresset för båt och vattensport är fortsatt stort och merparten vittnar om en fortsatt stark marknad. Fortfarande uppger 25% av de som svarat på enkäten att man har haft en mer än 10-procentig ökning jämfört med förra året (som var ett fantastiskt år) och mer än hälften har haft en bättre försäljning än ett genomsnittligt år innan pandemin. 25% har haft en oförändrad försäljning och bara 25% anser att försäljningen har backat mer än 10%. Trots krig, inflation och höga räntor.

Många uttrycker en lättnad över att varuförsörjningen åter är i balans efter ett år av leveransförseningar och att trycket minskat eftersom man inte hunnit med under de senaste två hysteriska åren då frustrationen från kunderna över bristen på båtar också varit stor.

– Nu går det att få tag på sin drömbåt igen utan att man behöver vänta flera år, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat. Det är positivt både för köpare och säljare.

Allra bäst går det för varven som sysslar med service och reparationer enligt undersökningen. Beläggningen har ökat sedan 2019 och ligger kvar på förra årets höga nivåer. Många kunder vill ha mer hjälp än tidigare och trenden är tydlig - båtägare söker ett bekvämare båtliv.

Bränsleförsäljningen ligger på samma nivåer som 2019, vilket är en viss minskning jämfört med pandemiåren då alla semestrade på hemmaplan. Mycket tyder på att de höga bränslepriserna har haft viss effekt och gjort att man har åkt kortare sträckor och tänkt mer på sin förbrukning.

Under pandemin hittade många nya ut på sjön men den tillströmningen verkar ha avtagit något. Den största gruppen som har köpt båt i år har varit befintliga båtägare som bytt upp sig.

Synen på framtiden bland företagen verkar huvudsakligen vara att man tror på en normalisering och återgång till 2019-års nivåer som var mycket bra. Kriget, bränslepriser, räntorna och börsen kan göra att försäljningen inte skenar trots det fortsatt stora intresse för båtlivet.

Nu är flera båtmässor på gång och efter dessa kommer vi att få ett ännu bättre underlag från våra utställare hur försäljningen av nya och begagnade båtar har gått denna säsong.

– Många anser att försäljningen har varit något lugnare under försommaren men tagit fart igen de senaste veckorna, säger Mats Eriksson. Hur mycket mässorna påverkar säsongens resultat återstår att se.


SWEBOATS ENKÄTUNDERSÖKNING 2021 VISADE

Rekord i allt för båtbranschen 2021

Båtsäsongen 2021 närmar sig slutet och Sweboat – Båtbranschens Riksförbund summerar bl a båtförsäljning, eftermarknad och servicebeläggning genom en stor branschundersökning, ställd till cirka 500 företag. 

– Svaren från vår branschrapport visar på rekord inom i princip allt!, säger Mats Eriksson , VD i Sweboat. Efterfrågan på nya båtar har varit enorm och fortsätter att vara det inför nästa säsong också.

Branschföretagen uppger försäljningsökningar på mellan 20 – 40%. Samtidigt har vi även sett rekord i leveransförseningar, men dessa har vi nu kontroll på och de allra flesta har hunnit få sin nya drömbåt.

Den stora anledningen till förseningar har varit komponent- och materialbrist men båtbranschen är van vid att beställa i god tid inför säsong så vi har troligtvis drabbats mindre än andra likvärdiga branscher. 

Omsättningen på begagnade båtar har ökat rekordartat som en följd av att alla inte fick tag i en nybyggd båt för leverans till denna säsong. 

Vi ser ganska stora värdeökningar på många populära, inte allt för gamla båtmodeller men efterfrågan har varit stor även på väldigt gamla båtar. 

– En gammal men välbyggd båt är det perfekta insteget för nya människor i båtlivet!, säger Mats Eriksson. 

Rekordmånga har upplevt båtlivet för första gången denna sommar. I princip samtliga som svarat i branschrapporten uppger att de sålt båtar till många helt nya båtägare. 

Det är väldigt roligt att vi lockar så många nya människor ut på sjön. Men det ställer krav på oss i båtbranschen, att vi lär ut grundläggande hantering av sin nya båt, trafikregler och hur man tar sig fram med hänsyn till andra på sjön. 

– Köper du en båt av ett båtföretag så kommer du få en första genomgång av din nya båt. Köper du en båt av en privatperson är det inte alltid säkert att du får den grundintroduktion som behövs, lägger Mats Eriksson till. 

Ladda ner branschrapporten 2021.


Båtlivsundersökningen 2020

Transportstyrelsen har släppt Båtlivsundersökningen 2020.


Ladda ner och läs den i sin helhet här!

Skärmavbild 2021-09-22 kl. 19.08.44.png

Statistik 2020

Vi sammanställer löpande statistik baserad på uppgifter från SCB avseende import och export av båtar samt egen insamling av båttillverkning. 

Vi kan tyvärr inte publicera försäljningsstatistik för de senaste åren, då Statistiska Centralbyrån (SCB) inte har kunnat leverera tillförlitlig data. Så fort vi fått siffror som vi vågar lita på så kommer vi publicera dem.  

Här nedanför kan du ladda ner de senaste sammanställningarna.

Statistik Januari till juni 2019


Sammanställning statistik 2014-2019
Branschstatistik 2014-2019

För att läsa senaste utgåvan av "Fakta om båtlivet" klicka här. OBS! 2020 görs ingen ny utgåva då vi väntar in Transportstyrelsen stora båtlivsundersökning 2021.

Statistikarkiv 

Här nedan kan du, via länkarna, ladda ner sammanställningarna för 2017 och 2018 i pdf-format.

Önskar du statistik från tidigare år, var vänlig kontakta kansliet.

Här nedanför kan du ladda ner de senaste sammanställningarna.



EXPORT



IMPORT



LANDSVIS