Litiumbatterier i centrum hos Atlantica

RISKERNA MED LITIUMBATTERIER stod i fokus för en informationsträff som Atlantica hade för ett antal marinföretag i Göteborg 26 mars.

– Vi ska inte skrämma upp någon. Men när det händer något så blir det väldigt allvarligt, säger Torbjörn Sundström från företaget Nordic Fire Protection.

Tillsammans med Christer Krämer driver Torbjörn företaget Nordic Fire Protection, som har specialiserat sig på brandsäkerhet av hög kvalité. Christer har 40 års erfarenhet från arbete inom räddningstjänsten och han har undervisat i över 30 år inom brand och säkerhet. Torbjörn Sundström är civilingenjör med 30 års erfarenhet inom industrin. Det senaste 13 åren har han drivit utveckling och försäljning av avancerade litiumbatterisystem inom fordon, materialhantering och fasta energilager för förnyelsebar energi.

Med den bakgrunden blev de exempel som Torbjörn och Christer gav väldigt tydliga och trovärdiga. De visade bland annat hur ett tiondels litiumbatteri från en VW ID.3 under lång tid utvecklade stora mängder giftig rök efter att ha kortslutits. Vilka konsekvenser en sådan batteribrand skulle kunna få i en båt som står uppställd i en båthall är lätt att föreställa sig eftersom branden i princip inte går att släcka.

De exempel som visades på hur illa det kan gå om man har otur eller hanterar litiumbat- terier fel var påtagliga. Därför gäller det att ha tydliga rutiner och arbeta rätt, inte minst på marinföretag.

Några branschregler för att hantera litiumbatterier finns inte än, men är på gång. Sweboat kommer bland annat att ha ”En timme Sweboat” om detta ämne med Qvalify som kvalitets- och säkerhetscertifierar bilverkstäder. Sweboat har också tecknat avtal med Olssons transport om behållare för säker förvaring av uttjänta batterier.

– Skulle det ske något i en båt med litiumbatterier så kan det lätt sprida sig. Jag är ganska förvånad att man inte har brandavskiljare mellan båtar på vinterförvaring. Båtar är dyra och jag förstår inte att det är godkänt att ställa upp båtarna så tätt som man gör, säger Christer Krämer.

– Vi vet att de rökgaser som kommer från ett brinnande batteri är både brandfarliga och explosiva samt mycket giftiga. Sprängkraften är också farlig. Det kan bli 2–8 bars övertryck i den lokal där man har ett brinnande batteri.

– Kanske är det så att man ska täcka över båtens litiumbatterier vintertid och därmed förhindra eventuell brandspridning. Det är där okunskapen finns; vad är det som händer med batteriet om det händer?

Därför gäller det att vara extra försiktig även när man laddar litiumbatterier. Den som köper ett litiumbatteri bör välja ett kvalitetsbatteri som ofta är lite dyrare men också säkrare.

– Man ska inte sätta ett litiumbatteri på laddning långa tider och man bör ladda under övervakning. Se till att batteriet alltid laddas i rumstemperatur och om det är helt urladdat så ska man inte ladda upp det igen, säger Torbjörn.

YTTERLIGARE ETT RISKMOMENT med litiumbatterier är sprängkraften. När det gäller rökgasexplosioner i väldigt hårda utrymmen som till exempel en container så motsvarar 1 kg litiumbatterier ungefär 1 kg dynamit.

Föregående
Föregående

Resa mot en grönare horisont

Nästa
Nästa

BRA START PÅ BÅTSKROTEN