BRA START PÅ BÅTSKROTEN

Med cirka 3 800 skrotade båtar har Båtskroten fått en bra start. Och mer är på gång.

VINTERTID ÄR DET lågsäsong även för skrotningen av uttjänta båtar. Men när båtsäsongen kommer igång igen börjar båtägare höra av sig i en högre takt för att bli av med uttjänta båtar. Det är samma sak på hösten, vid båtupptagningen ökar skrotningen.

– Flest båtar lämnas in för skrotning när det är sjösättning och upptagning, men förra året var det många som skrotade båtar även under sommaren.

Det säger Sofia Persson på Båtskroten Sverige AB, som har sin bas på Muskö.

– Jag hanterar det mesta vid datorn. Jag sköter allt administrativt med båtskrotningen och har hand om de flesta kundkontakter.

DEN SOM VILL skrota en båt hänvisas till Båtskrotens hemsida, där det finns färdiga formulär att fylla i. Trots det kommer det många E-mail och telefonsamtal till Sofia, som har jobbat fem år på Båtskroten.

– De flesta undrar var i landet vi har våra anläggningar. Svaret är att vi har 37 anläggningar tillsammans med Stena Recycling som tar emot båtar för skrotning. En del undrar också om miljöfarligt avfall och vad som behöver saneras innan båten kommer till oss. Jag berättar att allt miljö- och brandfarligt material måste tas bort innan vi tar hand om båten, säger Sofia.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

– Det roliga är att ingen dag är den andra lik. Efter kaffet är det bara att sätta igång att svara på e-mail. De vanligaste frågorna handlar om kostnader och vilken anläggning som ligger närmast. Tack vare vårt nätverk är det inte många som har mer än tio mil till en anläggning.

HAVS- OCH VATTENMYNDIGHETEN (HaV) tillsätter bidragen för båtskrotning. Det första bidraget kom i september 2018. Därefter har myndigheten betalat ut bidrag en eller två gånger per år, de två senaste åren i december.

– 2023 kom det bidrag från januari till juli när det tog slut och därefter kom mer pengar i november och december. I år har vi pengar från januari tills de tar slut, säger Sofia.

Typen av båtar som skrotas varierar, men det finns vissa båtmodeller som återkommer.

– Vi får in många roddbåtar och mindre båtar. Maxi 77 och liknande är de vanligaste segelbåtarna, men det börjar bli en jämnare fördelning mellan segel- och motorbåtar.

– Vi ser ett mönster nu att äldre båtar som användes under pandemin börjar skrotas ut. Ägarna passar på att göra sig av med dem när de får bidrag.

Privatpersoner och kommuner får ta del av subventionerna från HaV. För att få ta del av subventionerna så behöver båten väga från 100 kg upp till 10 ton. Den enda kostnaden båtägaren står för själv är transporten till skrotningsplatsen.

– Vi har tagit hand om båtar som väger uppåt 100 ton. Det kräver lite mer planering och utrustning än med en mindre båt.

När en båt skrotas går det mesta till energiåtervinning. Cirka 75 procent används för energiproduktion i värmekraftsanläggningar medan materialåtervinningen står för resterande 25 procent.

Vi ser ett mönster nu att äldre båtar som användes under pandemin börjar skrotas ut.
— Sofia Persson
Föregående
Föregående

Litiumbatterier i centrum hos Atlantica