RÅd kring inbyteS- och varudeklaration

Att tänka på när du gör affärer med begagnade båtar

Du vet väl att du har tillgång till Sweboats inbytesbesiktningsblankett och varudekla- rationsblankett kostnadsfritt genom ditt medlemskap? Dessa blanketter hjälper dig att göra bättre affärer och öka lönsamheten.

Inbytesbesiktningsblanketten - när du tar inbyten

Denna ifylls med fördel tillsammans med båtägaren då båten tas i inbyte vilket kan öka förståelsen för att värdet inte är högre än vad du uppger till kunden. Inbytesbesiktningsblanketten fungerar sedan som underlag för eventuella åtgärder på båten för att höja dess värde inför försäljningen.

Efter de eventuella åtgärderna skrivs en varudeklarationsblankett som visas på båten när den saluförs tillsammans med varudeklarationsdekalen.

Varudeklarationsblanketten – när du förmedlar eller säljer begagnat

Denna ifylls efter att inbytesbåten är redo för försäljning och visas på båten tillsammans med varude- klarationsdekalen. Som avtal med köparen bör du med fördel använda Sweboats blankett

”Konsumentköp”.

Varudeklarationsblanketten används även när du ska förmedla, både när båten kommer till dig för att tillsammans med säljaren se eventuella fel (här finns det möjlighet att sälja in värdehöjande arbeten) och när den sedan visas hos dig för kunder. Ett tips är även att använda Sweboats förmedlingsupp- dragsblankett som avtal med säljaren. För avtalet med köparen använder du blanketten ”Konsument- köp - förmedling”.

Du kan i varudeklarationen tydliggöra för dina kunder i vilket skick din begagnade båt befinner sig,
du noterar trasig söm i kapellet, jack i relingslist etc. för att inte behöva hantera detta som en reklama- tion i efterhand. Självklart kan du själv åtgärda dessa fel innan försäljningen och då ändra din varudeklaration. Enligt konsumentköplagen kan inte köparen reklamera ett fel som fanns vid försälj- ningen om han/hon blivit upplyst om det vid köpet. Därför ger en rätt varudeklarerad båt oftast ett mycket bra skydd vid eventuella reklamationer som kan bli både kostsamma och tidskrävande.

Du noterar givetvis även på varudeklarationen det ev nya kylskåpet, den nymålade botten, service- historiken och andra värdehöjande komponenter för att få ut ett högre pris vid försäljningen.

Så här gör du

Ladda ner rätt blankett (se nedan) och fyll i rätt uppgifter om båten. Sedan ska ett antal kontrollpunkter bedömas om de är aktuella för båten. En förklaring till de olika betygen finns på sid 2 av blanketten. Se sista sidan av detta råd för exempel hur olika fel kan bedömas. Tänk på att bedömningen alltid utgår från normalskick med hänsyn till båtens ålder. Förklara om möjligt varje fel i kommentarsfältet på sid 2 för att underlätta för dig och framförallt köparen.

Tidsåtgång

Tidsåtgången är ca 30 min för att besiktiga/varudeklarera en 6-meters DC-båt. Vintern är en alldeles utmärkt tid att gå igenom ditt begagnatlager och se över vad som behöver åtgärdas till kommande för- säljningssäsong. En början på detta är naturligtvis att göra en varudeklaration, då kan den även fungera som en bra arbetsorder.

Varudeklarationsdekal

Dekalen är lätt att sätta på båten och visar dina kunder att båten är varudeklarerad. Den är i formatet 27x10 cm, är självhäftande och lätt att ta bort. Den beställs kostnadsfritt från kansliet. Se kontaktuppgif- ter på sista sidan.

Nedladdning av blanketter

Alla blanketterna kan du ladda ner som ifyllnadsbara pdf-filer med ditt företags logotyp via intranätet Mina Sidor på www.sweboat.se. Klicka på rubriken ”avtal/blanketter...” och sedan ”byta in eller för- medla” alt. ”sälja båt och varor”. Hör av dig om du saknar ditt användarnamn eller lösenord.

Alla medlemmar i Sweboat ska enligt sina egna uppsatta kriterier varudeklarera alla begagnade båtar som kostar mer är 50 000:-. Detta hjälper Sweboat att marknadsföra er medlemmar som ett tryggt köp och båtägande mot konsument.

Hör gärna av dig till kansliet om du har frågor eller funderingar, vi hjälper gärna till! Exempel på bedömning av fel - Styrpulpetbåt från 2006

Punkt 3.11 (Drev/växelhus): En lätt skev skädda får en 2:a med förkla- rande kommentar (K) på s.2.

Punkt 2.1 (Däcksytor): Trasig luck- fjäder får en 2:a med förklarande kommentar (K) på s.2.

Punkt 1.2 (Botten): Bottenfärg målad direkt på gelcoaten får en 3:a då färgen inte fäst som tänkt och kan leda till reklamation. Skriv förklarande kommentar (K) på s.2.

Sweboat - Båtbranschens Riksförbund

Box 92065, 120 07 STOCKHOLM Besöksadress Hammarby Alle 91, 5 tr
Tel 08-449 55 90, E-post info@sweboat.se Sweboat.se

Punkt 1.2 (bordläggning): En dåligt lagad gelcoatskada får en 2:a med förklarande kommentar (K) på s.2.

Punkt 2.2 (Överbyggnad): Saknad dynknapp ersatt med skruv får en 2:a med förklarande kommentar (K) på s. 2.

Punkt 3.9 (Instrumentering): Trasigt powertrim-instument får ett F med förklarande kommentar (K) på s.2.

Punkt 1.1 (Bordläggning): Slitna dekaler och matt gelcoat får en 1:a då det kan anses vara normalskick med hänsyn till båtens ålder.

Förklaring av bedömningar på blanketten:

1: Fungerar, normalskick med hänsyn till båtens ålder eller motorns timtid.

2: Fungerar, viss försämring jämfört med normalskick, dock ej av allvarligare art (ex.slitageskador).

3. Osäker funktion, försämring jämfört med normalskick som det finns anledning att vara uppmärksam på.

F: Felaktig, saknas eller kräver reparation.
K: Säljarens kommentar, se kommentarsfält nedan. EA: Ej aktuell för denna båt