Branschråd för skadehantering mellan Försäkringsbolag och Reparatör

Bakgrund

Detta branschråd med tillhörande kostnadskalkyl är framtaget och utformat i samförstånd mellan Sweboatanslutna försäkringsbolag och reparatörer (servicevarv och marinhandlare) anslutna till Sweboat. Syftet är att genom gemensamma riktlinjer effektivisera och kvalitetssäkra hanteringen av skadeärenden mellan parterna så att kunden får så bra upplevelse som möjligt då olyckan varit framme. Som alltid är bra kommunikation mellan parterna nyckeln för att undvika problem och missuppfattningar

Branschrådet ska ses som en grundläggande mall gemensamt för hela branschen men inbördes individuella avtal mellan parterna kan också förekomma. Branschrådet är ej juridiskt bindande för någon part.

1. Arbetsordning

  1. Båtägaren kontaktar Försäkringsbolaget när skada inträffat.

  2. Kunden väljer själv Reparatör (se punkt 2).

  3. Kunden kontaktar Reparatören och lämnar nödvändiga uppgifter för fortsatt kontakt med

    Försäkringsbolaget. (se punkt 4).

  4. Reparatörer gör en skadebesiktning och kostnadskalkyl som meddelas Försäkringsbolaget

    och kunden (se punkt 5).

  5. Försäkringsbolaget tar på sig betalningsansvaret av sin del kund genom att kostnadskalkylen

    accepteras.

  6. Även Kunden ska godkänna sin del innan reparation påbörjas.

  7. Reparatören ska hålla en dialog med Försäkringbolaget om arbetet inte går som kalkylerat

    eller andra frågor uppkommer (se punkt 5).

  8. Reparatören fakturerar oftast Försäkringsbolaget för reparationen minus självrisk och ev.

    åldersavdrag och aktsamhetsavdrag som debiteras Kunden. I vissa fall förekommer det att Kunden faktureras hela reparationen och själv reglerar skadan/fakturan med Försäkrings- bolaget. Försäkringsbolaget ska isåfall alltid få en kopia på faktura av Reparatören.

  9. Ärendet anses avslutat när slutfakturan är betald.

2. Val av Reparatör

Reparatören bör helst vara Sweboatmedlem och auktoriserad för det jobb som ska utföras.
Kunden väljer själv Reparatör, Försäkringsbolaget kan ge rekommendationer eller avråda men det är Kunden som slutgiltigt beställer arbetet. Om Försäkringsbolaget väljer åt Kunden kan det tolkas som att Försäkringsbolaget är beställare av arbetet vilket bör undvikas.

3. Vem som är kund

Båtägaren är alltid Kunden och beställare av arbetet. Vid ev. reklamation ska kunden alltid vända sig direkt till Reparatören. Försäkringsbolaget ska informera kunden om detta.

4. Kunden ska förse reparatören med följande uppgifter

  •   Kontaktuppgifter (se punkt 5.4).

  •   Namn på skadereglerare samt dennes kontaktuppgifter.

  •   Information om båten (se punkt 5.5).

  •   Skadenummer.

  •   Kundens självrisk.

  •   Ev. åldersavdrag och aktsamhetsavdrag.

  •   Sammanställning av skada. Reparatören bör så tidigt som möjligt få en helhetsbild som ska

    jämföras med skadebesiktningen för att Försäkringsbolaget ska kunna bedöma skadans

    relevans till olyckstillfället.

  •   Information om försäkringsbolaget avser göra en besiktning av skadan med egen

    skadereglerare.

5. Kostnadskalkyl

En kostnadskalkyl ska användas istället för offert. Det ska vara en beräknad kostnad för reparation av en skada och ersätta faktisk tid och material. Det är viktigt att denna följs upp under arbetets gång, speciellt om arbetet blir dyrare är kalkylerat. En differens på max +/- 15% är acceptabel utan återkoppling men måste då kunna motiveras och styrkas i efterhand.

Om skadans art gör att Reparatören anser att något moment är osäkert vad gäller kostnaden och/eller att ytterligare felsökning/demontering och därmed justerad kostnadskalkyl kan komma att behövas under arbetes gång ska detta framgå tydligt.

Reparatören ska gärna kontakta Försäkringsbolaget en gång för mycket än för lite och en bra kontinuerlig kommunikation är alltid nödvändig.

Dessa uppgifter/moment ska finnas med i en kostnadskalkyl

Använd gärna den ifyllnadsbara mall som är framtagen för detta ändamål. Har du den inte finns den att ladda ner på Sweboats intranät Mina Sidor på www.sweboat.se. under fliken ”Branschråd”. Använder du en egen mall ska den innehålla samma uppgifter som beskrivs nedan.

5.1 Datum

5.2 Ordernr

5.3 Kontaktuppgifter till Reparatör

Företagsnamn / org.nr / postadress / tel / mail / kontaktperson / tel kontaktperson / mail kontaktperson.

  1. 5.4  Kontaktuppgifter till Kund

    Namn / postadress / tel / e-mail.

  2. 5.5  Båt och försäkringsuppgifter Båt:

    Skrov: Fabrikat / modell / tillverkningsår / skrovnr. Motor(er): Typ / fabrikat / modell / tillverkningsår / motornr.

    Försäkringsuppgifter:

    Försäkringsbolag: Namn / försäkringsnr / skadenr. Namn på skadereglerare samt dennes kontaktuppgifter. Momspliktig kund: Ja / Nej
    Självrisk: i SEK
    Ev. ålderavdrag: i SEK
    Ev. oaktsamhetsavdrag: i SEK

  3. 5.6  Beskrivning av arbetsmoment och motivering för att reparera befintligt eller byta ut

    Ex. ”Grundstött drev, propellern måste bytas men skäddan kan riktas och behöver inte bytas ut”.

  4. 5.7  Listning av reservdelar som ska användas för reparationen

    Artikelnr / benämning / antal / á pris /pris för del(ar) exkl. moms / moms / summering totalt pris inkl. moms för alla reservdelar. Här kan du även beräkna åldersavdrag.

  5. 5.8  Listning av arbetsmoment

    Kort beskrivning av moment / arbetstid per moment / pris moment exkl. moms / moms / summering totalt pris inkl. moms för allt arbete: Här ska även tiden för ev. skadebesiktning, transport, administration och ev. lyft/hantering redovisas.

5.9 Summering av kostnader

  •   + Reservdelar, ex moms.

  •   + Arbetskostnad, ex moms.

  •   + Pålagd moms på reservdelar och arbetskostnad.

  •   - Kundens ev. åldersavdrag, ej momsbefriad - dvs räknas på bruttot av delarna.

  •   - Kundens ev. aktsamhetsavdrag, ej momsbefriad - dvs räknas på bruttot av totala kostnaden.

  •   - Kundens självrisk, momsbefriad , dvs är en fast kostnad.

  •   = Summering Kundens kostnad inkl. moms (självrisk + ev. åldersavdrag och aktsamhetsavdrag).

  •   = Summering Försäkringsbolagets kostnad inkl. moms (reservdelar + arbetskostnad + moms – Kundens kostnad).

  •   = Total reparationskostnad inkl. moms (summan av Kundens och Försäkringsbolagets kostnad.

    Betalningsvillkor är alltid 30 dagar om inte annat är avtalat, ingen fakturaavgift med på fakturan.

    Att notera:

  • Reparatören har rätt att ta betalt för nedlagd tid för skadebesiktning men ska alltid kontakta försäkringsbolaget innan den påbörjas.

  • Till kostnadskalkylen ska foton bifogas. Obligatoriska foton är: på hela båten, gärna med skada markerad, på skada samt om möjligt på motorn serienummer, drevets serienummer och skrovnumret.

  • Om Reparatören önskar att Försäkringsbolagets skadereglerare besiktigar skadan ska det anges.

  • Om Kunden önskar att Reparatören gör andra arbeten som inte är relaterade till skadan kan dessa anges i kostnadskalkylen men då tydligt angivet och med nollad kostnad. Dessa arbeten ska faktureras Kunden separat.

    6. Val av nya eller begagnade delar

    Båda parter ska arbeta för att Kunden ska komma ut på sjön så snart som möjligt men det måste vara till en rimlig kostnad, utgångspunkten ska alltid vara reparation före utbyte.

    Reparatören har rätt att neka arbete om kravet är att en begagnad del ska användas där skick och funktion inte kan garanteras.

    Om tredje part ska anlitas för att utföra arbete så ska det ske genom Reparatörens försorg. Försäkringsbolaget ska dock ge sitt godkännande innan.

    Reparatören behöver inte acceptera att kunden själv bidrar med begagnade delar. I dessa fall ska kunden föra en dialog med Försäkringsbolaget om att istället ersättas kontant för att göra arbetet själv.

    7. Utbytta delar

    Reparatören ska spara utbytta delar 30 dagar efter fakturadatum. Därefter tillfaller de Reparatören.