RÅd vid mottagande av kundbÅtar

Då ett företag tar emot en båt för att göra arbete på den för en privatpersons räkning omfattas detta arbete av Konsumenttjänstlagen. Denna lag reglerar ett företags arbete på så kallad lös egendom samt förvaring av lös egendom för en privatkund är även tving- ande, vilket gör att den inte går att avtala bort. Alla avtal som inte stämmer överens med lagen blir därför ogiltiga.

Konsumenttjänstlagen innebär att företaget, under hela perioden från det att båten tas emot till dess att kunden får tillbaka den igen, till fullo ansvarar för båten och dess värde.

Båtbranschen präglas av en kort, intensiv säsong och det är väldigt lätt att överenskommelser görs munt- ligt mellan företag och kund. I de flesta fall går det bra, men det har visat sig då något gått snett att dessa avtal inte håller i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller i tingsrätt.

Detta branschråd har som syfte att reda ut företagets ansvar och ge råd på hur man minskar risken för att problem uppstår kring mottagande och återlämnande av båtar som lämnas in för reparation, ombyggnad eller service.

Branschrådet behandlar inte avtal kring själva arbetet på båten. För detta hänvisar vi till vårt Konsument- tjänst-avtal som kan laddas ner på Mina sidor på sweboat.se.

Mottagande av båtar

Företaget tar över hela ansvaret för båten från och med att kunden på något sätt lämnar ifrån sig tillgäng- ligheten till den. Detta innebär att om kunden och företaget kommer överens om att kunden ska lägga båten vid bryggan och lämna nycklarna i kastrullskåpet övertar företaget ansvaret från det att kunden lämnar båten.

Det innebär att företaget ansvarar för hur båten är förtöjd, låst eller på annat sätt förvarad. All ersättning för ev. skador, stölder m.m. kan komma att återkrävas av kundens försäkringsbolag om det visar sig att företaget inte uppfyllt detta ansvar.

För att minimera riskerna lämnar Sweboat följande råd för mottagandet av en båt:

Lämning/hämtning hos företaget

Generellt råder Sweboat företaget att ha rutinen att kunden ska lämna/hämta båten under företagets öppettider eller mottas av företagets personal på plats efter överenskommelse om det sker vid en annan tidpunkt. Denna överenskommelse bör vara dokumenterad på något sätt. Om företaget har accepterat att kunden får lämna/hämta båten vid kaj under en helg, eller annan tid då personal inte finns på plats, vilar hela ansvaret på företaget från dess att kunden lämnar båten till dess att företaget öppnar efter helgen.

Ofta händer det under säsongen att kunder ringer upp företaget och meddelar att ”- Jag lämnar båten på vid din brygga.” Sweboat råder att inte acceptera detta utan direkt upplysa kunden om att företaget inte tar ansvar för båten fram till dess att båten kan tas emot av företagets personal. Företaget bör också an- teckna att den information lämnats till kunden. Denna information kan också anslås på t.ex. bryggan eller annan synlig plats.

Hämta båten hos kunden

Om företaget ska hämta båten på kundens båtplats bör detta vara avtalat skriftligt innan hämtningen. I och med hämtningen ansvarar företaget för båten på samma sätt som ovan.

Inlämningsbevis

När kunden lämnar båten och/eller nycklarna, personligen eller via ombud, bör denne få ett inläm- ningsbevis från företaget. Detta kan t.ex. vara på Sweboats Konsumenttjänstavtal eller en egen hand- ling. På inlämningsbeviset bör kunden få intyga att båten är till fullo försäkrad under perioden båten ligger hos företaget. Alla avtal finns att ladda ner på Mina Sidor på sweboat.se under fliken ”avtal, blanketter...”.

Mottagandebevis

När kunden hämtar båten och/eller nycklar, personligen eller via ombud, bör arbetet till fullo vara betalt eller villkor för betalningen uppfyllda. Kunden bör också få skriva på ett mottagningsbevis att båten och nycklar är mottagna och att denne godkänner arbetet.

Om kunden inte har betalt enligt överenskommelse har företaget rätt att hålla kvar båten till dess att full betalning skett eller annan säkerhet har ställts. Sweboat råder att inte lämna ut båten om inte över- enskommelsen om betalning uppfyllts av kunden.

Företaget ansvarar för att båten vårdas och inte blir i sämre skick än den var när den skulle mottagits av kunden under tiden som den hålls kvar. Är arbetet inte klart eller inte utförts på rätt sätt har kunden rätt att hålla inne en skälig del av betalningen tills dess att företaget uppfyllt sitt åtagande.

Förvaring av nycklar

När det gäller rutiner för förvaring av nycklar bör varje företag kontakta sitt försäkringsbolag för att sä- kerställa att hanteringen sker i enlighet med villkoren i företagets ansvarsförsäkring.

Allmänt för de flesta försäkringsbolag gäller att nycklar skall förvaras inlåsta i nyckelskåp som motsvarar normen SSS 3492 och som är placerat i en försäkrad lokal. Nycklar får ej vara märkta på ett sådant sätt att det är lätt att koppla ihop en nyckel med rätt båt.