RÅd vid ordermottagande pÅ diStanS

All handel av varor eller tjänster som sker på distans, d.v.s. på annat ställe än hos företaget eller på en mässa sker enligt Konsumentköplagen men även enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Denna lag ger alltid konsumenten rätt till minst 14 dagars ångerrätt under vilken period kunden kan ångra sitt köp och skicka tillbaka varan eller avbeställa tjänsten.

Detta gäller om kunden informerats om ångerrätten innan beställning av varan.

Om information inte givits blir ångerrätten;

  • Tre (3) månader om informationen ges senast vid leverans eller

  • Ett (1) år om ingen information givits alls.

    Det är näringsidkarens uppgift att kunna bevisa att kunden fått information om ångerrätten.

    Är beställningen en tjänst i stället för en vara har kunden ångerrätt även av tjänsten, såvida han eller hon inte ger sitt medgivande att arbetet får påbörjas innan ångerfristen löpt ut.

    Ångerrätten gäller normalt inte för varor med ett värde mindre än 400 kr om inte annat angetts.

    För att kunden ska kunna ångra sitt köp gäller;

  • Varuvärdet ska överstiga 400 kr.

  • För specialtillverkade varor kan ångerrätten avtals bort om kunden vet det innan köp.

  • Varan ska lämnas tillbaka i stort sett oförändrad. T.ex. ett klädesplagg får provas eller en för- packning får öppnas för att se om produkten passar för sitt ändamål. Förseglade varor typ CD/ DVD- skivor, programkort eller annan digital media ska returneras i obruten förpackning.

  • Återsändandet av varan sker på kundens bekostnad.

    Sweboat har tagit fram Sweboats allmänna villkor för handel med varor på distans som går att ladda ner via Mina Sidor på www.sweboat.se under fliken ”juridik”.

    Checklistor för ordermottagande på distans Per telefon

    Kunden ska innan köp fått reda på följande:

  • Företagets namn.

  • Varans eller tjänstens beteckning.

  • Varans eller tjänstens pris, samt alla övriga kostnader, t.ex frakt, material, m m.

  • Att kunden kan ångra köpet i 14 dagar eller får bekräfta att en eventuell tjänst får påbörjas omedelbart.

  • Hur kunden ska göra för att ångra köpet och att återsändande av varan sker på egen bekostnad.

  • Hur kunden ska göra för om det är fel på varan eller om den behöver service.

  • Om möjligt skicka orderbekräftelse där Sweboats allmänna villkor för handel med varor på distans bifogas.

Vid leverans bifogas Sweboats allmänna villkor för handel med varor på distans i förpackningen.

Per mail

Kunden ska innan köp fått reda på följande:

  • Företagets namn.

  • Varans eller tjänstens beteckning.

  • Varans eller tjänstens pris, samt alla övriga kostnader, t.ex frakt, material m.m.

  • Att kunden kan ångra köpet i 14 dagar eller ger sitt medgivande att tjänsten får påbörjas ome- delbart.

  • Hur kunden ska göra för att ångra köpet och att återsändande av varan sker på egen bekostnad.

  • Hur kunden ska göra för om det är fel på varan eller om den behöver service.

  • Skicka orderbekräftelse där Sweboats allmänna villkor för handel med varor på distans bifogas.

  • Vid leverans bifogas Sweboats allmänna villkor för handel med varor på distans i

  • förpackningen.

  • Via webbutik

  • Se till att dokumentet Sweboats allmänna villkor för handel med varor går att ladda ner i sam- band med beställning.

  • Kunden ska göra en aktiv bekräftelse att denne har tagit del av informationen innan köpet går igenom, annars kan det vara svårt att visa att kunden tagit del av informationen.

  • Skicka orderbekräftelse där Sweboats allmänna villkor för handel med varor på distans bifogas.

  • Vid leverans bifogas Sweboats allmänna villkor för handel med varor på distans i förpackningen.