Branschråd vid försäljning av begagnade båtar gällande CE-certifiering

Uppdaterat branschråd

Detta uppdaterade branschråd innehåller viktig information som påverkar alla båthandlare som säljer, förmedlar eller byter in begagnade fritidsbåtar avseende CE-certifiering.

Bakgrund

Sweboat har tidigare gett ut branschråd avseende kontroll av CE-certifiering vid försäljning av begagnade fritidsbåtar. Detta branschråd skrevs med utgångspunkt i Transportstyrelsens dåvarande tolkning av EU:s Fritidsbåtsdirektiv (2013/53/EU) som gäller från den 16 juni 1998. Stor vikt lades vid att CE-certifieringen, med något enstaka undantag, skulle vara intakt vid varje försäljningstillfälle.

Transportstyrelsen har nu omprövat sin tolkning gällande Fritidsbåtsdirektivets räckvidd. Från nu gäller att kravet på CE-certifiering - dvs. en komplett märkning och dokumentation - endast gäller första gången då båten tas i bruk eller säljs till konsument. Därefter är det Produktsäkerhetslagens (Lag 2004:451) bestämmelser som gäller vid försäljning av begagnade båtar, vilket skiftar fokus från komplett märkning/dokumentation till att en båt ska vara säker att använda. En båt kan anses vara säker om den vid normal användning inte för med sig risk för människors hälsa och säkerhet.

Kravet kvarstår att en fritidsbåt ska vara CE-certifierad om den tillverkats eller satts på marknaden första gången inom EU efter den 16 juni 1998. Konsekvensen av den nya tolkningen blir dock att det inte längre är krav att en begagnad, tidigare uppenbart korrekt CE-certifierad båt, vid efterföljande försäljningar måste ha kvar en fullständig och intakt certifiering för att få säljas vidare till konsument.

Praktiska konsekvenser för dig som handlare

Den nya tolkningen innebär i praktiken ett skiftat fokus från att en begagnad båt vid försäljning måste ha en komplett CE-certifiering till att den ska vara säker att använda. Med andra ord innebär det att kravet på märkning och fullständig dokumentation är underordnat att båten som sådan är att betrakta som säker utifrån Produktsäkerhetslagen. CE-certifiering kommer dock även fortsatt ha stor betydelse – en båt som ej modifierats, uppenbart varit korrekt certifierad, men som saknar någon pusselbit (se nästa sida vilka delar som ingår i en komplett CE-certifiering) kan utifrån Produktsäkerhetslagen även fortsättningsvis förutsättas vara säker att använda.

En rimlig konsekvens av den nya tolkningen blir således att du som handlare bör lägga större vikt vid kontroll och bedömning av båten som sådan, och mindre på att säkerställa en fullständig dokumentation. Det innebär även att det nu finns möjlighet att sälja alla båtar, inklusive de som är tillverkade utanför EU och inte är sålda nya i Sverige men som uppenbart blivit CE-certifierade i efterhand.

Avseende dokumentation lägger även Produktsäkerhetslagen stor vikt vid att en köpare ska få information om båtens egenskaper och allmän säkerhetsinformation. Du bör därför även fortsättningsvis säkerställa att det vid varje försäljning medföljer en instruktionsbok, eller att denna information tillgängliggörs för en köpare på annat sätt. Observera att de delar som behandlar båtens säkerhetsinformation måste vara på svenska.

Hur en båt bedöms vara säker är upp till den enskilde handlaren i varje enskilt fall. Sweboat avråder precis som tidigare från att sälja båtar som är tillverkade och satta på marknaden efter den 16 juni 1998 och som uppenbart aldrig varit CE-certifierade. Vidare bör alla försäljningar av båtar som efter modifiering och ombyggnation avviker från branschstandard göras med aktsamhet.

Nedan följer anvisningar både för att kontrollera om en båt är tillverkad eller såld ny inom EU, och för att bedöma båtar som tillverkats utanför EU och som CE-certifierats i efterhand. Du finner även råd för hur båtar tillverkade och satta på marknaden före 16 juni 1998, dvs. före Fritidsbåtsdirektivet började gälla, bör hanteras.

CE-certifiering

Båtar tillverkade eller satta på marknaden före 16 juni 1998

För båtar tillverkade och satta på marknaden före 16 juni 1998, dvs. före Fritidsbåtsdirektivet började gälla, gäller inte kravet på CE-certifiering. Dessa båtar kan – oavsett ursprung – säljas om de bedöms vara säkra utifrån Produktsäkerhetslagen. I avsaknad av en CE-certifiering att luta sig mot kan det finnas risker för dig som båthandlare att sälja dessa objekt till en konsument, eftersom du ansvarar för att de inte utgör en risk för människors hälsa och säkerhet. Det bästa sättet att skydda dig är att endast sälja uppenbart CE-certifierade båtar. I alla andra fall bör du som ett minimum dokumentera vilka kontroller som genomförts i syfte att bedöma att båten är säker att använda.

Viktigt att betona är att kravet på CE-certifiering inte handlar om båtens årsmodell, utan det är tidpunkten för när båten sattes på den europeiska marknaden som styr om den omfattas eller ej (t.ex omfattas en båt från -95 som importerats 2005 av kravet på CE-certifiering). I tveksamma fall bör du före försäljning säkerställa att det finns skriftlig dokumentation som visar eller gör sannolikt när båten satts på marknaden. Saknas detta bör du avstå försäljningen.

Båtar tillverkade eller satta på marknaden efter 16 juni 1998

För dessa båtar gäller även fortsättningsvis kravet på CE-certifiering, dock behöver den vid försäljning som begagnad ej vara helt komplett. Som ett minimum bör det utifrån befintliga pusselbitar göras sannolikt att båten uppenbart är CE-certifierad, t.ex. om dokumentet Försäkran om överensstämmelse saknas men allt annat finns. Pusselbitarna som ingår i en certifiering beskrivs mer i detalj nedan.

Vilka delar ingår i en CE-certifiering?

En komplett CE-certifiering består av både märkning på båten och skriftlig dokumentation. Sammantaget är det fyra delar som du som båthandlare kan kontrollera varav två utgör märkning och två utgör dokumentation. Märkningar är CE-skylten vid förarplatsen och ett skrovnummer (CIN-kod) på akterspegeln. Den viktigaste dokumentationen att kontrollera är dokumentet ”Försäkran om överensstämmelse” och att det finns en instruktionsbok på svenska.

Hur kontrolleras en CE-certifiering?

Att kontrollera en båts CE-certifiering upplevs av många som både svårt, tidsödande och krångligt. Men så behöver det inte vara, se nedan anvisningar! Vi råder dig att alltid ladda ner och fylla i Sweboats kontrollprotokoll via Mina Sidor på vår hemsida. Detta för att du i efterhand ska kunna styrka att kontrollerna genomförts. Försäkra dig också genom skriftligt avtal oavsett typ av affär (inköp/inbyte/förmedling) om att ägaren/säljaren av båten tar det fulla ansvaret för att CE-certifieringen är korrekt och att du har rätt att kräva ersättning för eventuella kostnader om det i efterhand visar sig att båten inte uppfyller erforderliga krav eller att märkning/dokument är förfalskade.

Utformningen av märkning och dokumentation skiljer sig något beroende på om en båt är tillverkad och/eller såld ny inom EU, eller om den tillverkats utanför EU och CE-certifierats i efterhand. Ett tredje fall att beakta i detta sammanhang är båtar som tillverkats för användning i yrkesverksamhet. Nedan följer råd hur kontroller kan genomföras för respektive kategori.

1. Båt som tillverkats och/eller sålts ny inom EU

Du kan förutsätta att alla begagnade båtar som tillverkats eller sålts nya inom EU uppfyller alla krav avseende hälsa och säkerhet och således kan säljas till en konsument.

Det lättaste sättet att identifiera om en båt är såld ny inom EU är att kontrollera om det sitter en CE-skylt i anslutning till förarplatsen där både tillverkarens namn och båtmodellen framgår. Alla båtar som CE-certifieras från fabrik märks på detta sätt. För extra säkerhet, kontrollera även om det finns köpehandlingar som styrker att båten sålts som ny inom EU.

2. Båt som tillverkats och/eller sålts ny utanför EU

Båtar som tillverkas för andra marknader än den europeiska kan inte förutsättas uppfylla relevanta EU-krav avseende exempelvis produktsäkerhet. Det innebär att det finns risker för dig som båthandlare att sälja dessa objekt till en konsument, eftersom du ansvarar för att de båtar du säljer inte utgör en risk för människors hälsa och säkerhet. Det bästa sättet att skydda dig är att endast sälja båtar som uppenbart är eller har varit korrekt CE-certifierade. Alla båtar som genomgår efterkontroller och CE-certifieras i efterhand förses med ny märkning och får ny dokumentation upprättad:

CE-skylt

CE-skylten skall alltid vara placerad i anslutning till förarplatsen och innehålla följande:

  • Texten PCA, POST CONSTRUCTION ASSESMENT eller EFTERKONTROLL

  • Namn på företaget eller personen som ansvarar för båtens CE-märkning

  • Konstruktionskategori, A B C D

  • Max antal personer, maxlast och max antal hästkrafter/effekt på motor

  • CE-logotype

  • ID-nummer på det anmälda organet som varit inblandat i kontrollen av båten

    Nytt skrovnummer

    Alla båtar som certifierats i efterhand skall ha fått en ny CIN-kod. Det ser ut som ett präglat skrovnummer på en plast- eller metallplakett som nitas eller klistras på styrbords skrovsida eller akterspegel i anslutning till det gamla skrovnumret. Koden skall bestå av 14 tecken och börja med det anmälda organets landskod t.ex. DE eller GB.

    Instruktionsbok

    En instruktionsbok behandlar båtens grundläggande handhavande och innehåller viktig säkerhetsformation. En instruktionsbok kan tillhandahållas i pappersform eller tillgängliggöras för en köpare på annat sätt. Informationen måste vara på svenska om båten ska säljas av en näringsidkare till en konsument. Denna regel bestäms inte av Fritidsbåtsdirektivet eller Produktsäkerhetslagen, utan av Konsumentverkets policy.

    Försäkran om överensstämmelse

    Dokumentet ”Försäkran om överensstämmelse” ska innehålla följande:

  • På första och andra sidan ska båttillverkarens namn och adress finnas, samt en förteckning

    av alla standarder båten är kontrollerad efter

  • Namn på inblandat anmält organ och deras ID-nummer (OBS! detta saknas ofta)

  • Beskrivning av båten och dess utrustning

  • Båtens specifika CIN-kod (kontrollera att den överensstämmer med koden på akterspegeln)

  • Dokumentet måste vara undertecknat i original

    OBS! Om en certifiering är utförd av Navalis eller andra företag som finns på IMCI’s lista över icke godkända företag ska du alltid utgå från att båten aldrig varit korrekt certifierad. IMCI’s ”svarta lista” hittar du på www.imci.org under rubriken ”Fake documents”.

3. Båtar tillverkade för kommersiellt bruk

Båtar som tillverkats för kommersiellt bruk eller för användning i yrkesverksamhet behöver inte CE- certifieras om den säljs vidare till en näringsidkare. Om båten ska säljas vidare till en konsument ansvarar du för att båten är säker att använda. Detta görs förslagsvis genom att båten genomgår efterkontroller och CE-certifieras.